sâmbătă, 20 martie 2010

Scurte consideraţiuni pe marginea postului de radio Europa Liberă

Chiar în momentele când postez aceste rânduri, la TVR are loc un teledon pentru strângerea de fonduri necesare digitalizării arhivei Radio Europa Liberă. Ca o paranteză, încep prin a spune că astfel vă puteţi da seama de costurile pe care le suportă TVR pentru digitalizarea arhivei sale, bani care provin de la fiecare din dumneavoastră, prin plata taxei tv.
Ce pot să spun, pentru mine Europa Liberă era doar un post pe care stătea unul dintre unchii mei, un om foarte inteligent pentru statusul său social, şi pe care îl asculta cu bruiaj cu sonorul dat încet. Părinţii mei nu ascultau acasă, le era frică. Îi înţeleg şi cred că în felul lor au procedat bine. Altfel Europa Liberă a intrat în conştiinţa mea mai mult după Revoluţie (Revoluţie domnule Cristian Tabără, nu evenimente...) când oamenii care riscau viaţa lor intrând în direct de la Munchen au devenit adevăraţi eroi.
Sunt totuşi câteva aspecte de discutat. Mă întreb dacă peste 10 sau 20 de ani eroii aceştia nu vor deveni persoane non grata. În condiţiile în care majoritatea oamenilor trăiesc în cvasisărăcie şi în condiţiile în care statul român "democratic" nu oferă alternative viabile sistemului comunist de organizare socială, e posibil ca peste o perioadă mai lungă sau mai scurtă câţiva oameni să ceară reintroducerea partidului comunist în legalitate. Suntem învăţaţi că trebuie să urâm comunismul, că libertatea de care ne bucurăm ne va face fericiţi, că trebuie să gândim aşa cum vor unii, aşa cum se doreşte la nivel global. Unii dintre jurnaliştii de atunci sunt acum oameni bogaţi, alţii duc o viaţă modestă. Pentru care libertatea a fost bună? Europa Liberă ar trebui să existe şi acum. Jurnalism ca atunci ar trebui să se facă şi acum. Fundamental, motivele pentru care exista Europa Liberă nu s-au schimbat. Individul nu se bucură de demnitate in relaţia lui cu statul, nu are nimic în plus decât libertatea ca după ce iese din biroul unde i se cere şpagă pentru a i se da dreptul să înjure.
Medicii sunt umiliţi cu salarii de 800 RON pe lună, profesorii sunt umiliţi prin salariile de mizerie şi condiţiile de lucru, militarii sunt supuşi oprobiului public pentru sistemul lor de pensionare, etc. Toţi suntem umiliţi dacă avem de luat o autorizaţie de construcţie, dacă vrem să ne deschidem o afacere, dacă vrem casă, dacă vrem demnitate. Azi drepturi au infractorii şi minorităţile. Românii nu au decât dreptul de a munci şi a plăti impozite. De aceea cred că ar trebui inventat un nou Europa Liberă. Duşmanul nu a murit, el doar şi-a schimbat identitatea. Avem de luptat. De data asta promit să ascult şi eu Europa Liberă.

19 comentarii:

  1. zic sa trecem la revolutie direct, fara sa asteptam sa ne zica Europa Libera sau Vocea Americii.

    RăspundețiȘtergere
  2. E mai greu acum. Oamenii au dovezi indubitabile ca sunt furati si mintiti, ca sunt umiliti si batjocoriti, dar pentru un mic si 2 beri indoite cu apa uita de tot. Macar pe vremea lui ceasca aveau constiinta, onoare, patriotism si decenta... Cum sa iasa astia la revolutie? Plus ca daca am iesi la revolutie am avea surpriza ca imbecilii astia ar iesi in strada si ar da cu pietre in noi. Stiu ce spun, crede-ma!

    RăspundețiȘtergere
  3. e adevarat ca radioul poti sa-l asculti in masina, in timp ce dracui ca esti blocat in intersectie.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce ai scris este pentru mine o veste. Dar nu ma obosesc sa consum bateria telecomenzii; de multi ani nu mai exista TVR.
    Manipulatori au fost, sunt si vor fi. Atata vreme cat vor exista si oameni care se vor lasa ametiti.

    Am ascultat Europa Libera. O asculta si vecinul activist de deasupra. A fost un mijloc de a mai afla ce se intampla in Romania.
    A fost o necesitate. Dar lumea s-a schimbat. Cui va folosi o arhiva (chiar) digitala? Mai degraba vor folosi banii anumitor interesati.

    RăspundețiȘtergere
  5. Din punctul meu de vedere, total subiectiv, cred ca pierzi enorm de mult evitand sa te uiti la tvr. Nu spun ca tot ce se da pe tvr merita atentia si este demn de urmarit, dar multe emisii sunt de o certa calitate si au un grad mare de culturalizare. TVR Cultural de exemplu are cam 85% din emisii foarte bune si doar 2 - 3% mediocre, asta conform opiniei mele. Sunt multe lucruri bune care se intampla la tvr.
    Arhiva digitala va fi ea insasi o sursa de cercetare istorica. E ca si cum ai spune la ce ne mai trebuie Biblioteca Nationala. Sau Arhiva Nationala de Film. Are o valoare inestimabila - iar spun ca exprim doar o opinie personala...

    RăspundețiȘtergere
  6. Constantine, vezi c-ai nimerit intr-o gasca de (fosti si actuali) teveristi!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Pe la inceputul anilor '90 era o emisiune economica moderata de "doi frati Petraus". Se discuta legea asigurarilor. Spre finalul ei - a discutiilor- se ajunge cumva la un impas. Atunci - salvator!- un moderator intrebă :"..si ce spune legea la acest aspect?". Carevasazica moderatorii abordasera o tema pe care nu o stăpâneau...
    TVR Cultural?! In ce zi se transmite vreo piesa de teatru (precum odinioara)? Ceva concerte, formatii de camera? Exista dezbateri de critica literara (precum prin anii '90)?
    "Oameni si soreci" sau "Rata salbatica" va suna cunoscut?
    P.S. Mai exista vreo televiziune in lume subventionata din trei surse: taxa directa, din impozit si din taxa platita operatorului TV?

    RăspundețiȘtergere
  8. @Aida,
    Fii linistită!
    Am taria opiniunilor mele :)

    RăspundețiȘtergere
  9. - Din anii '90 pana acum s-au mai scrus ceva mii de ore de emisie, experientele s-au acumulat, oamenii s-au mai cernut si mai ales, exigentele au mai crescut.
    - Sa inteleg ca UN SINGUR EPISOD ratat iti face o parere despre un intreg angrenaj? Daca eu am carii - de exemplu - ma face pe mine un stricat?
    - Despre concerte: uita-te in fiecare seara pe tvr Cultural la orele 20.00. Emisiunea se numeste "Concertele TVR Cultural". Trebuie sa ghicesti ce fel de muzica poti asculta acolo...
    - Dezbateri culturale vezi in fiecare seara pe TVR Cultural (ca de asta ma intrebai, daca vrei revin cu amanunte si despre celelalte posturi ale Societatii Romane deTeleviziune) undeva in jurul orelor 21.
    - Daca vrei strict pe critica literara... ia vezi lunea la ora 21 pe TVR Cultural ce emisiune este...
    - Pai daca vrei filme de arta nu ai decat sa ceri operatorului tau de cablu sa iti puna si TVR Cultural. Daca nu gasesti niciun film bun in 3 zile imi tai cucul si il dau la rate.
    - asta cu subventia este o mare mare mare pacaleala. Anul trecut TVR a incasat MAI PUTINI BANI DE LA GUVERN DECAT A CHELTUIT!!!! Adica nu ne-au dat banii, dar ei in constiinta publica exista desigur ca venituri, cand de fapt sunt cheltuieli. Deci cu impozitul ne-am lamurit, banii sunt la cine vrei tu, nu la TVR. Taxa tv. TVR ARE CEA MAI MICA TAXA TV DIN EUROPA !!!! Observi ca nu spun din UE. Albanezii platesc undeva la 20 Euro pe an. Romanii undeva la 11 si ceva. Pe an! De care primesti Formula 1, Olimpiade, Champions League, TVR Cultural, Cerbul de Aur, transmisii din mai toate sporturile, etc etc etc. La operatorul de cablu NU PLATESTI SI TVR!!!!!!!!!! Legea CNA (504 parca, ma interesez si revin cu legea pe care te invit sa o citesti) OBLIGA operatorii de cablu sa preia GRATUIT (GRATUIT, REPET) programele postului national de televiziune, respectiv toate. Deci tu, cand mergi la operatorul de cablu, NU PLATESTI SI TVR, ci doar alte programe. Daca operatorul iti spune ca platesti si tvr-ul, suna la tvr si reclama asta. Am facut aceste precizari pentru cultura ta generala si pentru ca data viitoare sa iti dai cu parerea in cunostinta de cauza, astfel sa te si creada Aida ca ai pareri "pertinente". Asa fata o sa zica ca nu ai cunoascut legea si ca incercai sa o pacalesti. E stiu ca nu vroiai sa o pacalesti, doar sa te umflii nitel in pene, dar unii pot sa zica ca esti rau intentionat.

    P.S.
    Taxa tv in alte tari are cuantumuri ce depasesc suta de euro si nu vad atatea evenimente cumparate de televiziunile private sau sunt pur si simplu codate, adica daca vrei sa vezi F1 de exemplu platesti suplimentar. E umilitor ca avem taxa mai mica decat Albania.

    P.P.S.
    A, uitasem sa zic, Guvernul Romaniei a dat scutire de taxa pe buzunarul TVR, adica a scutit o gramada de oameni dar nu a acoperit pierderea institutiei TVR nicicum.

    RăspundețiȘtergere
  10. Uite, vezi, parca acum taria opiniilor tale e tare cam ca sfoara, nu?

    :)

    Din punctul meu de vedere, un om dezinformat (sau neinformat) e manipulabil. Nu te lasa manipulat. Citeste legea, nu face ca moderatorul de la tvr din anii tineretii tale crunte. Fii tu mai bun ca el. Pana acum intre tine si cel care nu cunoste legea nu e nicio diferenta. Bine, probabil de inteligenta si varsta... Dar alta nu.

    Si stii cum e cu paiul, ochiul si barna, nu?

    RăspundețiȘtergere
  11. A, si inca ceva...

    Pentru linistea ta...

    Moderatorul probabil ca il intreba pe invitat ce spune legea nu pentru ca nu stia legea ci probabil pentru ca dorea sa vada ce opinie are acesta, daca cunoaste legea, daca e pus pe postul ala pe lipit afise sau pe faptul ca e chiar potrivit, etc etc etc. Dar eu sunt sigur ca tu ti-ai dat seama, dar vroiai tu asa, sa dai cu noroi si sa pari mai inteligent decat esti (nu spun ca nu esti inteligent, doar ai dovedit ca esti, dar spun ca fiecare are o limita; astfel, tu incerci sa pari ca esti un pic peste aceasta limita,chiar daca limta ta e sus sus sus, mai sus ca limita mea, asta e evident).

    RăspundețiȘtergere
  12. Constat - nu degeaba Aida m-a atentionat:) - ca esti extrem de surescitat!
    Asa ca iti voi lasa macar o noapte pentru meditatie si revenire cele firesti...Si poate voi avea sansa unei frecvente de rezonanta!

    RăspundețiȘtergere
  13. Bine.
    Te invit la o discutie pe messenger, alaturi de Aida, oricand doresti, pe orice subiect doresti, cu argumentele la tine, eu cu argumentele la mine, Aida pe post de arbitru. Ce zici?

    Nu sunt surescitat. De fel urasc din tot rarunchii mei nedreptatea, manipularea, indolenta, datul cu parerea in necunostinta de cauza doar asa, ca sa fiu parte de discutie, aruncarea cu noroi numai pentru ca multimea din jurul meu o face. Imi plac discutiile si argumentarile si imi place sa cred ca sunt genul de om care merge pana la final pentru dreptate si adevar.

    Nu consider ca daca avem opinii diferite nu putem fi amici. Opiniile argumentate sunt calea catre luminare. Polemica are regulile ei, e constructiva, duce la progres si civilizare. Putem polemiza, dar in limitele elegantei.

    P.S.
    Imi place sa cred ca ai sesizat ironia in anumite momente in raspunsul meu. Ironia nu este jignire. Te rog sa nu te simti lezat de micile mele intepaturi...

    iar P.P.S...
    www.tvr.ro
    Gasesti acolo multe emisii de o certa valoare. Ai ore, zile, emisii, tot ce vrei sa stii. Eu zic ca pierzi uitandu-te numai la Pro Tv sau Antena 1. Dar e doar opinia mea SUBIECTIVA.

    RăspundețiȘtergere
  14. "Eu zic ca pierzi uitandu-te numai la Pro Tv sau Antena 1" - asa-i; fina-i ironia :)

    Parerea mea SUBIECTIVA este ca eu nu pierd timpul; la cele pomenite mai sus. Si nici macar nu-mi permit sa pierd timpul. E prea scurta viata...

    Zau asa, hai noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  15. Sorry. O scurta ADDENDA.

    Pe Sandu P. fost teverist si acum aflat in emisfera sudica il cunosti? Ai auzit de el?
    Un mic indiciu pentru un viitor subiect (apropo de cheltuieli teveriste...).

    RăspundețiȘtergere
  16. Nu il cunosc. Daca stii amanunte, shoot!

    RăspundețiȘtergere
  17. Tare e mica lumea asta! Inclusiv cea virtuala...
    Dupa ce aproape o zi am "monotorizat" TVR am ajuns la locul cioatei. Unde am facut -cu mare surprindere- o descoperire extrem de emotionanta! Noul meu blog (Tristetea...)e trecut in lista. Iata un veritabil motiv sa facem schimb de pipe (chiar daca eu nu (mai) fumez).
    Asa stand lucrurile nu ma voi ascunde - in totalitate! -dupa cires avand obligatia unor raspunsuri.
    Dupa vizionarile de azi am vazut cateva noutati demne de retinut.
    De exemplu interviul cu N. Breban al profesionistei Vodă.
    La emisiunea "Parol" mai fusesem. Astazi am aflat cat este de important sa se scrie corect numele capitalei sud coreene (Phenian, si nu Fenian!?).

    Ai scris bine :"Putem polemiza, dar in limitele elegantei.". Sper ca nu le-am depasit.

    Aste fiind zise iti urez spor la scris.
    Cu siguranta ne vom mai "vedea". Am mai citit doua articole care mi-au placut.
    Sa auzim de bine!

    Fii linistit pentru cucul tau :) Demult nu mai vad filme. Doar cand se va da in reluare "Un barbat si o femeie"! Sau un altul de gen.

    Declin invitatia pe Messenger. First: l-a eliminat de mult. Second: nu ma simt pregatit pentru o dezbatere despre orice si oricate.

    Dezbateri literare pe care le urmaream cu interes si consecvent au fost cele pe care le conducea Ţîră (sau Ţîru). Dar a fost mazilit. Precum I. Sava.
    (Moderatorul pe care l-am vazut ieri in jurul orei 15 amesteca omul cu autorul:); never!)

    Cu S.P. zâna TVR a facut la "S.S." o mare ...surpriza (desigur!) familiei.

    RăspundețiȘtergere
  18. Numarul de caractere e limitat?
    Finalul nu a mai aparut. Nu pot sa-l reproduc. Nu-i bai.
    Sa auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
  19. Nu, nu ai depasit limita elegantei. Eleganta in sensul de logica si nivel de discutie, nivel in sensul de argument, informatie, logica, etc, ceva de genul. Adica daca x sau y spune ca a vezut el o varza de 40 de tone la cineva in curte sau daca spune ca stie el ca americanii au facut mai stiu eu ce exeprimet... atunci totul devine obscen, retrograd, nonelegant - asa cum incercam eu sa spun.

    RăspundețiȘtergere