duminică, 6 octombrie 2013

Cum văd eu libertatea

Libertate. Sub acest cuvânt se ascund sute de interpretări, sute de percepții, fiecare om punând în acest termen valoarea care îl reprezintă cel mai mult. Libertatea este una pentru un sfânt, una pentru un hoț, una pentru un pușcăriaș și așa mai departe. Pentru fiecare dintre ei libertate este un termen diferit. Desigur, există și termene larg acceptate ca fiind definiții ale libertății, cum ar fi de exemplu libertatea de exprimare, de circulație, de opinie și așa mai departe. Eu cred că forma maximă de libertate se obține în creștinismul ortodox, căci a avea acces la mântuire este cel mai mare cadou și cea mai mare șansă pe care viața ți-o poate oferi. Aparent libertatea aceasta este ilogică, cum poți fi liber supunându-te la ceva? Ei bine, oare un copil de 2 ani dacă este liber ci nu supus părinților (apărat de aceștia) nu este el sortit pieirii? Așa și creștinul ortodox, el este liber tocmai pentru că are acces la învățătura ortodoxă, nu este singur, nu este lipsit de sens, de noima pe care o dă vieții imensa dragoste divină. Cred că libertatea mea este superioară de aceea a unui ateu, căci eu L-am găsit pe Dumnezeu, am găsit acea formă de cunoaștere care eliberează, nu înțeleg foarte bine cum poți să vezi și să nu crezi. Libertatea de tip individualist a unui ateu mi se pare meschină deoarece nu duce nicăieri mai târziu de hic et nunc, nu are nicio valoare nici pentru umanitate nici pentru individ. Un islamist este mai liber ca un ateu, căci el în neștiința lui se îndreaptă către ceva superior, către Dumnezeu, în timp ce ateul mimează libertatea exact în forma cea mai cruntă de înlănțuire și robie. Papa Francisc deschide larg brațele către celelalte religii tocmai pentru că (așa cred eu) își dă seama că a te îndrepta către Dumnezeu este forma cea mai mare de libertate pe care un individ o poate experimenta, singurii care sunt total (auto)excluși fiind cei ce aleg robia în locul libertății. Libertatea prin supunere este un paradox pe care numai supușii care au gustat din euforia ortodoxiei îl pot revela la maxima sa amplitudine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu